Ints búcsút az idegeskedésnek sporttal: a mozgás és a stressz kapcsolata

A strandszezon kellős közepén járunk, ami azt jelenti, hogy háromféle fajtársunkat figyelhetjük meg a strandokon, természetes környezetükben. Az egyik csoport azoké, akik hosszú hetek óta arra készülnek, hogy kirakatba illő testüket megmutathassák végre a nagyközönségnek, bezsebelve a jól megérdemelt (verbális vagy nonverbális) bókokat; egy másik „kasztba” azok tartoznak, akik inkább az egyrészes fürdőruhát vagy a maguk köré tekert óriás törölközőt választják mentsvárnak; a harmadik csoport pedig azoké, akiket egészen egyszerűen nem hoz lázba az a gondolat, hogy felfedjék a világ előtt – karbantartott vagy kevésbé karbantartott – testüket. Akárhogy is legyen, innen üzenjük mindenkinek: a sportolás nem csak a strandon hoz eredményeket, hanem fontos szerepet játszik a stresszoldásban is!

A rendszeres testmozgás fiziológiai, kézzel fogható eredményei nem lehetnek kérdésesek (gondoljunk csak Pumped Gabóra… vagy ha nem szeretnénk ennyire lemenni a közízlés alsó határára, akkor eszünkbe juthat például Mark Wahlberg színész is – a lényeg, hogy dagad a muszkli!).  Amit viszont magunkat a tükör előtt méregetve gyakran elfelejtünk, az az, hogy a sportolásnak jelentős szerepe van a stresszoldásban is, s ezzel párhuzamosan többféle pozitív hatással is bír. Nézzük, pontosabban mik is ezek a hatások!

  • A sport endorfint termel. Az endorfin nem más, mint egy, az agyunkban termelődő ingerület-átvivő anyag (ún. neurotranszmitter), ami csökkenti a fájdalomérzetet, felel a jókedvért, sőt akár euforikus érzést is ki tud váltani.
  • A sport elfeledteti a mindennapi gondjainkat. Ha intenzíven (vagy akár közepesen intenzíven) mozgunk, azzal azt érhetjük el, hogy a mindennapi problémáinkon történő gondolkodás helyett a saját testünk kerül figyelmünk középpontjába. Ezáltal magunk mögött hagyhatjuk problémáinkat, s növekszik az optimizmusunk is.
  • A sport javít a hangulatunkon. A fentebb említett endorfintermelésen túl az is a rendszeres testmozgás mellett szól a hangulatjavítás szempontjából, hogy erősíti önbizalmunkat, csökkenti a depresszió tüneteit és a nyugodt alvás biztosításában is részt vesz – ami, mint tudjuk, létfontosságú.
  • A sport számos betegség megelőzésében szerepet játszik. Ha rendszeresen sportolunk, akkor azzal többféle betegséget is elhessegethetünk magunktól: ilyenek például a különböző szív- és érrendszeri betegségek, az agyvérzés és az Alzheimer-kór; de a sportolás által elkerülhető betegségek közé tartozik a csontritkulás és a 2-es típusú cukorbetegség is.

Gyakorlatilag mindenféle testmozgás elvégzésével élvezhetjük ezeket az előnyöket – de ha már „muszáj”, akkor miért ne köthetnénk össze a kellemeset a hasznossal? Válassz olyan mozgásformát, ami egyben élvezetes játék is – ezért vagyunk mi!