A legális doppingszer sportoláshoz: a zene

Nem véletlen, hogy mi is melegen ajánljuk buborékfocizás közben a zenei aláfestést: biztosan nem mondunk vele újat, de a zene hatással van kedvünkre és sportteljesítményünkre egyaránt. Azzal viszont már lehet, hogy újdonságot is mondunk, ha megemlítjük: a Brunel University London sportpszichológusa, egy bizonyos Costas Karageorghis közel 25 évig vizsgálta a zene agyra gyakorolt hatását. Olvass bele, hogy „a nagyok szerint” hogyan is hatnak ránk sportolás közben a dallamok!

„Mikor zenét hallgatunk, agyunk karácsonyfaszerűen felragyog” – fogalmazott a fentebb említett, kimondhatatlan nevű úriember, Karageorghis, akinek állítása szerint a muzsika olyan agyi területeinket is stimulálja, melyeket máskülönben meglehetősen nehézkesen lehet elérni. Nem véletlen, hogy a konditeremben szinte mindenki fülhallgatóval edz, ahogy az sem, hogy a boxolóknak saját bevonulózenéjük van, és még sorolhatnánk. De mik is az összefüggések a sportteljesítmény és a zenehallgatás között? A Nemzeti Sport összeszedte öt pontban a főbb tudnivalókat:

  1. Az arousal-szint optimalizálása

A zene elősegíti, hogy aktivációs állapotunk megfelelő legyen, azaz arousal-szintünk (éberségi-izgalmi állapot) optimális legyen akár versenyzéshez is. Gyors tempójú zene hallgatása esetén pulzusunk felszökik, energikusabbnak és tettre készebbnek érezzük magunkat; lassú zenét pedig általában vagy a versenyek reggelén vagy a meccsek után hallgatnak a sportolók.

  1. Koncentráció erősítése

Nem meglepő, de fontos szerep, hogy ha sportolás közben zenét hallgatunk, akkor az segít elvonatkoztatni az esetleges zavaró külső ingerektől, így jobban tudunk a mozgásra és a kitűzött céljaink elérésére összpontosítani. Emellett a zene az ún. „flow-élmény” elérésében is segédkezhet: azaz akár minimális tudatos erőfeszítéssel is tökéletesen tudunk a cselekvésre koncentrálni.

  1. A hangulat fokozása

Mind szoktunk az aktuális hangulatunknak megfelelő zenéket hallgatni, és azt is tudjuk, hogy egyes típusú dalok milyen hatással vannak kedvünkre. A sportban sincs ez másképp – sokszor már edzésre menet szeretünk zenével hangolódni az előttünk álló gyakorlatokra.

  1. A kitartás erősítése

Ha jártál már életedben konditeremben súlyzós edzésen, akkor biztosan tudod, hogy ehhez a típusú monoton mozgáshoz szinte elengedhetetlen a zene. Több kutatás is alátámasztja, hogy a jobb hangulat biztosítása mellett a számunkra kellemes (és ismert!) dallamok kitartóbbá is tesznek.

  1. A csapatösszetartás fejlesztése

Ahogy számos amerikai film is tanúskodik róla, a közös zenehallgatás és éneklés erősíti a csapatkohéziót azáltal, hogy egységérzetet teremt a csapat tagjaiban.

Sportolhatunk akár versenyszerűen, akár hobbiszinten, biztos, hogy mind érezzük: kedvenc dalaink valóban hatással vannak teljesítményünkre. Ha esetleg kedvet kaptál ahhoz, hogy buborékfocizás közben is teszteld a zene pozitív hatásait, itt tudod igényelni hordozható zenelejátszónkat a bubifoci-meccsekhez 😉

 

A cikk forrása: nemzetisport.hu és 24.hu